Thursday, October 13, 2011

PENANTIAN

Satu perkara atau situasi yang amat menjengkelkan, membosankan, menyampah. Tidak kira apa jua ayat atau gambaran untuk situasi itu ianya tetap akan membuat kita rasa tidak selesa yang amat sangat.

ATAU, satu perkara atau situasi yang amat menyeronokkan, mengembirakan, amat teruja. Apa pun ayatnya ianya akan membuat kita rasa amat selesa.

Situasi satu.
Selalunya berlaku bila kita berjanji dengan seseorang. Jika mereka lewat datang maka anda akan berada di situasi PENANTIAN. Dari saat itu, anda akan melihat jam lebih pada sekali. Setiap minit bagaikan setahun. Anda akan telefon mereka lebih pada sekali. Aduh!. Siapa nak bayar bil ini?..huh!. Mungkin ada yang mencarut juga bagi menambah perisa situasi anda ketika itu. Anda akan mula berkawat ke kiri dan ke kanan, depan dan belakang. Sesambil memerhatikan jam. "Eee...geramnya aku" Ayat yang bermain difikiran. Silap hari ayat boleh tersembul keluar dari mulut. Orang sekeliling pun dapat merasakan yang ada dalam situasi menunggu.

Penawar untuk situasi ini adalah KESABARAN. Menanti dengan penuh kesabaran, tenang, dan redha. Anda akan aman.

Situasi dua.
Selalunya berlaku bila kita berjanji dengan seseorang juga. Jika mereka lewat jua akan berada dalam situasi PENANTIAN. Dari saat ini, anda akan melihat kalendar. Setiap hari bagaikan setahun. Setiap masa anda akan telefon. Berjam-jam bercakap hingga tidak faham lagi apa yang dikatakan. Topik dari A ke Z. Bil telefon!? "Tak mengapa, abang bayar" Itu sebahagian dari ayat yang akan keluar dari mulut anda. Situasi ini, anda tidak berkawat TAPI lebih banyak mengelamun, khayal, anggau seperti orang kena sampuk hantu. Lebih suka menyendiri.
"Eee..geramnya aku, bila nak dapat nih" Ayat yang bermain difikiran anda ketika ini. Orang sekeliling pun dapat merasakan yang anda tidak sabar nak kahwin! Hahaha...

Penawar untuk situasi ini adalah KESABARAN. Menanti dengan penuh kesabaran, tenang, dan redha. Anda akan aman.

Kesabaran itu pahala. Walauapa pun situasi anda, kesabaran itu penawar untuk kedua-duanya sekali.

No comments: